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Grammar

Contents

1 Tenses

1.1 Present

1.2 Past

 

1. Tenses

1.1 Present

1.1.1 Present Simple Tense PrST

a) Bildung:

Verb [+ 3rd-person-s]

I knock a nail into wood.

Every day she knocks a nail into wood.

b) Verwendung:

Für wiederholte Handlungen, Gewohnheiten, allg. Feststellungen.

c) Signalwörter:

sometimes, often, always, never, usually, seldom (=selten), hardly (=kaum), every day, every ..., etc.

d) Verneinung:

mit don' t, mit do not

I don't knock a nail into wood.

You don't knock a nail into wood.

She doesn't knock a nail into wood.

They aren't fast every day.

e) Fragebildung:

Ergänzungsfrage

What do you knock into wood?

What does she knock into wood?

Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte

Entscheidungsfrage

Do you knock a nail into wood?

Does she knock a nail into wood?

Do/Does Subjekt Prädikat Objekte

f) Ausnahme bei Satzbildung:

Kein do/does/did bei der Verneinung und Fragebildung bei folgenden Worten:

  1. be (am, is, are, was, were)
  2. have (have, has, had; nicht immer)
  3. will-would, shall-should
  4. can-could, must, may-might
  5. Who/What Frage im ersten Fall

 

Are you ill?

Why are you running fast?

What makes you angry?

Who teaches maths?

vergl. 4.F.: Who does he visit?

 

1.1.2 Present Progressive Tense PrPT

a) Bildung:

am/is/are + Verb + ing

I am speaking.

You are knocking a nail into wood.

He is looking at the board.

We are going to the car.

You are writing.

Look, the car is passing our school.

b) Verwendung:

Für gerade jetzt ablaufende Handlungen.

Auch für die nahe, sichere Zukunft.

Üblicherweise keine Verwendung bei:

see, hear, smell, like, love, hate, last, seem, mean, belong to, want, understand, know, remember, forget, feel, taste.

c) Signalwörter:

look, listen, now, suddenly, at this moment, watch out (paß auf), just.

d) Verneinung:

mit ...n' t, mit not

I am not playing.

She isn't reading a book.

e) Fragebildung:

Ergänzungsfrage

What are they playing at this moment.

Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte

Entscheidungsfrage

Are they playing (at this moment).

Do/Does Subjekt Prädikat Objekte

 

1.2 Past

1.2.1 Past Simple Tense PaST

a) Bildung:

2nd form (regular +ed, irregular s. Tabellen)

b) Verwendung:

Vergangenheit, kein Bezug zur Gegenwart.

c) Signalwörter:

yesterday, last week, in 1992, once, three years ago, the other day (neulich), upon a time (es war einmal), during summer (falls Sommer bereits vergangen)

d) Verneinung:

mit didn't.

He was ill. - He wasn't ill.

He went to the cinema. - He didn't go to the cinema.

e) Fragebildung:

Ergänzungsfrage

What did you do last week?

Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte

Entscheidungsfrage

Did you go to the cinema last week?

Do/Does Subjekt Prädikat Objekte

 

Yersterday he waited for the train for two hours.

mit for eigentlich PrPST, aber yesterday ist dominant.

 

1.2.2. Past Progressive Tense PaPT

a) Bildung:

was/were + verb + ing

b) Verwendung:

c) Signalwörter:

while (Einleitung der längeren Handlung), when (Einl. bei kürzeren Handlung)

d) Verneinung:

mit wasn't/weren't

He was swimming. – He wasn't swimming.

 

Eselsbrücke:

Längere handlung: PaPT

Aufgliederung in 3 (4) Punkte gibt es nur bei PaPT; da ein Punkt mit parallelen Handlungen muss dieser PaPT sein (sonst wäre er ja bei PaST angeführt).

Zuerst Satzteil mit Signalwort schreiben, dann auf anderen schauen.

 


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Letztes Update vom 11.Okt.1998 von Florian Rosenauer