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[ Englische Grammatik: Zeitenbildung ] |
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a) Bildung:
Verb [+ 3rd-person-s]
I knock a nail into wood.
Every day she knocks a nail into wood.
b) Verwendung:
Für wiederholte Handlungen, Gewohnheiten, allg. Feststellungen.
c) Signalwörter:
sometimes, often, always, never, usually, seldom (=selten), hardly (=kaum), every day, every ..., etc.
d) Verneinung:
mit don' t, mit do not
I don't knock a nail into wood.
You don't knock a nail into wood.
She doesn't knock a nail into wood.
They aren't fast every day.
e) Fragebildung:
Ergänzungsfrage
What do you knock into wood?
What does she knock into wood?
Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte
Entscheidungsfrage
Do you knock a nail into wood?
Does she knock a nail into wood?
Do/Does Subjekt Prädikat Objekte
f) Ausnahme bei Satzbildung:
Kein do/does/did bei der Verneinung und Fragebildung bei folgenden Worten:
Are you ill?
Why are you running fast?
What makes you angry?
Who teaches maths?
vergl. 4.F.: Who does he visit?
a) Bildung:
am/is/are + Verb + ing
I am speaking.
You are knocking a nail into wood.
He is looking at the board.
We are going to the car.
You are writing.
Look, the car is passing our school.
b) Verwendung:
Für gerade jetzt ablaufende Handlungen.
Auch für die nahe, sichere Zukunft.
Üblicherweise keine Verwendung bei:
see, hear, smell, like, love, hate, last, seem, mean, belong to, want, understand, know, remember, forget, feel, taste.
c) Signalwörter:
look, listen, now, suddenly, at this moment, watch out (paß auf), just.
d) Verneinung:
mit ...n' t, mit not
I am not playing.
She isn't reading a book.
e) Fragebildung:
Ergänzungsfrage
What are they playing at this moment.
Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte
Entscheidungsfrage
Are they playing (at this moment).
Do/Does Subjekt Prädikat Objekte
a) Bildung:
2nd form (regular +ed, irregular s. Tabellen)
b) Verwendung:
Vergangenheit, kein Bezug zur Gegenwart.
c) Signalwörter:
yesterday, last week, in 1992, once, three years ago, the other day (neulich), upon a time (es war einmal), during summer (falls Sommer bereits vergangen)
d) Verneinung:
mit didn't.
He was ill. - He wasn't ill.
He went to the cinema. - He didn't go to the cinema.
e) Fragebildung:
Ergänzungsfrage
What did you do last week?
Fragewort do/does Subjekt Prädikat Objekte
Entscheidungsfrage
Did you go to the cinema last week?
Do/Does Subjekt Prädikat Objekte
Yersterday he waited for the train for two hours.
mit for eigentlich PrPST, aber yesterday ist dominant.
a) Bildung:
was/were + verb + ing
b) Verwendung:
c) Signalwörter:
while (Einleitung der längeren Handlung), when (Einl. bei kürzeren Handlung)
d) Verneinung:
mit wasn't/weren't
He was swimming. He wasn't swimming.
Eselsbrücke:
Längere handlung: PaPT
Aufgliederung in 3 (4) Punkte gibt es nur bei PaPT; da ein Punkt mit parallelen Handlungen muss dieser PaPT sein (sonst wäre er ja bei PaST angeführt).
Zuerst Satzteil mit Signalwort schreiben, dann auf anderen schauen.
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